Sitemiz Onbinlerce sayfa ve özgün fotoğraf içermektedir. Aradığınıza kolay ulaşmak için yukarıdaki arama kutusunu kullanabilirsiniz. İlginiz için teşekkür ederiz! - Please use this search for thousands of articles from our site

Gönderen Konu: Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya  (Okunma sayısı 3711 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Cem58

  • Meraklı Lahana
  • ***
  • İleti: 160
  • http://www.karalahana.com/
Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« : Şubat 27, 2013, 09:25:00 ÖS »
Kelkit Vadisi izole ve müstakil bir bölgedir.Suşehri, Şebinkarahisar, Alucra, Akıncılar, Koyulhisar Gölova, Mesudiye,  Çamoluk ilçeleri birbirleri ile tamamen aynıdır kültür şive giyim kuşam.başka hiçbir bölgede böyle bir benzerlik bulamazsınız.
Ama sivas demişsin,Kelkit vadisinde eski vilayetteki ilçelerden 3 tanesi Sivasa, 3tanesi Girasuna, bir tanesi orduya bağlanmıştır.Ama bu ilçeler idari oldukları illerden farklıdır.
Ben suşehriliyim bizde karadenizliyiz, nice Karadeniz köylerinde bulunmayan kemençe horon peştemal bizde de vardır.
KelkitVadisi ilçeleri içinde horon yönünde mesudiye biraz zayıftır.Horon açısında Suşehri/Alucra/Karahisar/Çamoluk/Akıncılar baya zengindir.Bizim ilçelerde Sıksaradan tutta Dik Horona, Düz horona birdüzine horon oynanır.Alaşağı da yaparız omuz da sallayıp titretiriz horonlarda zaman zaman yavaşlayıp zaman zaman hızlanırız da, karşılamamız da vardır/efeler adında.Suşehrinden aşşağı ve koyulhisarın batısında kalan tokatta asla horon oynanmaz.Horon bizim ilçelerimizde oynanır ve biz horondan çok HORAN deriz.Ordudan çok bizim yöremizde kemençe çalınmıştır.bulancaklılar pirazizliler ünyeliler fatsalılar samsunlular bayburtlular artvinin nerdeyse tamamı ve rizenin çok ciddi bir bölümünde yöresel çalgıları içinde kemençe bulunmazken.Suşehri ve Karahisarın kemençesi de bu bölgeye özgüdür.Bizim kemençemizin kafa kısmı dalgalı değildir, kulaklıkların takıldığı ön kısım düzdür eğik değil, kemençemizin ön kapağı gürgendir, ve ince ya da orta veya da zil seslidir kemençemiz ve bam tel ile zil tel çğu zaman sahil kemençesine göre sağa sola takılır.Ve suşehrinde şehirleşmeye göç başlamadan önce yoğun olarak tulum çalınırdı ve kavalla horon oynanırdı.Vilayetlik alınınca insanlarımızın kültürü mahfedildi.
Hala kemençeciler var suşehrinde ve çevresinde
Kemençeci ali
kemençeci fahri
kemençeci dursun
kemençeci murad
kemençeci metin
kemençeci sabit
kemençeci veli
kemenceci gürsel
kemenceci süleyman
kemençeci nuri gibi isimler .

Pek çok vefat eden kemençecimizde vardr.

Ama bizim tarafta kemençe kültürünü genelde Aleviler sürdürmüş ve Aleviler sanatçılık yapmıştır.
Suşehrinin aziz köyü geçmişte en çok kemençeci çıkaran köylerden biriydi.

Bizim bölge olarak Karadenizdeyiz, idari olarak iç anadoluda bizle alakası olmayan sivasa bağlıyız çok verimli bir ovada türkiyenin en iyi kavununu üreten bir bölgedeyiz.
Rizenin çoğunda ve artvinde çalınmayan kemençe bizden 2-3 kat daha fazla çalınmıştır.
Ordudan çok bizim vadiden kemençeci çıkmıştır.
Ordudan tulumcu çıkmamışken benim amcam köyde tulumculuk yapanlardan biriydi suşehrinde.
orduda bulamadığınız sıksara, alaşağı gibi horonları bizde bulursunuz.
orduda olmayan kaval horon bizde oynanmıştır

peki biz neyiz bu durumda.
Sahille aramızda bulancak ve dereli var.Girasun dağlarının güney eteklerindeyiz.
şive olarak suşehri/alucra/karahisar/koyulhisar/akıncılr/çamoluk birbiri ile aynı olup ayrı kategoride değerlendirilirler bizim yöreye özgü özellikleri olduğu söylenir şivemzin.mesudiye ise zile tokat şivesi ile aynı kategoride değerlendirilir.
Misal ben bizim şivemizi görelilerden hemen hemen hiç ayıramadım..

Böğün neydiin? Bugün napıyorsun
Bıldır sağa kuskunüm - bu sene sana küskünüm
Gendüne gel - kendine gel
ben yaylıya giderkenni - ben yaylaya giderken
o bağa neye demedikineli ben koye gitmedim : o bana neden demedi ki ben köye gittim
andır galasın : beter olasın manasında kullanılır.
eccük ekmek getür : azıcık ekmek getir
eyle devül ha bele yapacasın :öyle değil böyle yapacaksın..
havunları alda gotü burdan
bennem : ben ne bileyim

biz ne oluyoruz bu durumda ben merak ediyorum.
ekincilerden olmak karadenizlilikden çıkarıyor mu bizi.
karadeniz dendiğinde neden sürekli bu  izole bölgeler hep dışlanır ben anlamadım.
bir suşehrili, sivaslılar tarafından ne kadar garipbir gözle değerlendirilirken bir karahisarlı da girasunlu tarafundan garip bir gözle bakılır.bir sivaslı, suşehri düğününe geldiğinde horon oynayamaz, bizim gibi şiveleri yoktur, bizim kemençemz bizim vadideki tarım ürünlerimiz bizim yaylalarımız, halk oyunlarımız onlarda yoktur normaldir 1933de sivasa bağlamışlar bizi ama neden bu dışlamak ben anlamıyorum.Karahisar vilayeti evin babasıdır.etrafındaki ilçelerde onun çocuklarıdır.

kemençemizle horanımızla bizde karadenizliyiz.
artık sahilli cenikli bir hemşerimizin bize BÖN BÖN bakmasından,
güneydeki iç anadolulu doğu anadolulu illerin bizim kültürümüze BÖN GARİP bakmasından bıktım açıkcası :-)

lütfen bu müstakil bölgeyi herkes iyi tanısın..

Karadeniz demek sürmenenin sallaması değildir, bayburtun kaval horonu değildir, alakasız bir şekilde ilgisi olmadığı halde sözde kemençe başkanti görelenin kemençesi demek değildir, mesudiyenin meleti olmak değildir, suşehri ile karahisarın ekinci horonları değildir karadenizli olmak, karadeniz bu bütün kültürlerin bütünüdür.
kelkit vadisi de müstakil bir bölgedir.
ünye de fatsa da
trabzonda rize de heryer müstakil bir bölgedirzenginlikte karadenizde.


SUŞEHRİ YAYLALARI;






« Son Düzenleme: Mart 01, 2013, 09:04:47 ÖS Gönderen: Cem58 »

Karalahana Karadeniz Forum

Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« : Şubat 27, 2013, 09:25:00 ÖS »

Çevrimdışı fractal

  • Meraklı Lahana
  • ***
  • İleti: 159
  • http://www.karalahana.com/
Ynt: Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« Yanıtla #1 : Mart 01, 2013, 04:49:08 ÖÖ »
resimlerden anlaşıldığı kadarı ile sahilledki gibi dağınık bir yerleşme düzeni yok.tabi bu iç kesimlerdeki coğrafi özelliklerle alakalı olabilir.kıyıya daha yakın yaşanyalar daha farklı bir coğrafi yapı içersinde yaşadıklarından dolayı iç kesimlerle dil olarakta farklılık göstermesi gerekir buda kültürel farklılıklar anlamına gelir..yıllardır medya tarafından empoze edilen  yada markalanmış karadeniz kültürüne gelince kemençe horon şive zeka,espiri inatçılık kelimeleriyle çevrilmiştir.insanlar bunun dışında farklı birşey görünce şaşırıyor. adam rizeli tulum çalıyor yada artvinli bar tipi oyun oynuyor yada ordulu klarnet le oynuyor tabi şaşırıyorlar..evet kemençe yoğun olarak en çok giresunun doğusu trabzonun batısının enstürmanıdır ve bilinen en iyi türküler gaydeler kemençeciler burdan çıkmıştır..vadi denilince akla cıngıllım oda türüt söyleyince ünlendi,karahisar bağları türkülerinden  başka birşey gelmiyor.eskiden yoğun bir kültür cevresi ise 2 türküden daha cok eser kalmış olmalıydı.bakınız göreleye  tuzcuoğlu havasından daha müthiş bir eser varmıdır tüm karadenizde bu parça bir klasik eserdir.görele traflarında medrese vardır eğitim vardır kültür gelişmiştir.vadi de ise geçmişten gelen böyle bir yapı varmı bilmiyorum.
ekinciler şivesinin ceniklilere benzediği daha önce duymamıştım.en azından derelilere benzediğini sanmıyorum.çünkü kaliserli arkadaşlarım vardı.ve kalisere çalışmaya gidenler vardı.onlar daha değişik bir şiveleri olduğu doğu bölgelerini andırdığını söylüyorlardı.zaten coğrafyanın daha farklı olmasından dolayı kelimlerde farklılaşıyor .taamdereden sonra yani eğribelden aşağısı farklılaşıyor.
verdiğin konuşma örneklerini inceledim..
"neydiysin" şeklinde duymadım mesela.bunları yazarken babaannemi ve onunda annesini  görmüş ve şu an da 30 yaş civarında olduğumu ve yöreninde konuşma tarzını,eski  yöresel kelimeleri iyi bildiğime  yönelik yazıyorum.Ama sanırım sahil kesiminde de bazı yerlerde farklılıklar var.bazı göreleliler aynen iç anadolu gibi konuşuyor sanırım.

dereli gıruk köylerinde

ula böün niyapiin/ nedisunn
haçan geldin?
nereye anlakliin?annaklisun
geliinmi?geliimusun
gidiinmi?gidiimusun.

yöresel kelimeler zaten aynı ...


Çevrimdışı Cem58

  • Meraklı Lahana
  • ***
  • İleti: 160
  • http://www.karalahana.com/
Ynt: Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« Yanıtla #2 : Mart 01, 2013, 09:03:20 ÖS »
resimlerden anlaşıldığı kadarı ile sahilledki gibi dağınık bir yerleşme düzeni yok.tabi bu iç kesimlerdeki coğrafi özelliklerle alakalı olabilir.kıyıya daha yakın yaşanyalar daha farklı bir coğrafi yapı içersinde yaşadıklarından dolayı iç kesimlerle dil olarakta farklılık göstermesi gerekir buda kültürel farklılıklar anlamına gelir..yıllardır medya tarafından empoze edilen  yada markalanmış karadeniz kültürüne gelince kemençe horon şive zeka,espiri inatçılık kelimeleriyle çevrilmiştir.insanlar bunun dışında farklı birşey görünce şaşırıyor. adam rizeli tulum çalıyor yada artvinli bar tipi oyun oynuyor yada ordulu klarnet le oynuyor tabi şaşırıyorlar..evet kemençe yoğun olarak en çok giresunun doğusu trabzonun batısının enstürmanıdır ve bilinen en iyi türküler gaydeler kemençeciler burdan çıkmıştır..vadi denilince akla cıngıllım oda türüt söyleyince ünlendi,karahisar bağları türkülerinden  başka birşey gelmiyor.eskiden yoğun bir kültür cevresi ise 2 türküden daha cok eser kalmış olmalıydı.bakınız göreleye  tuzcuoğlu havasından daha müthiş bir eser varmıdır tüm karadenizde bu parça bir klasik eserdir.görele traflarında medrese vardır eğitim vardır kültür gelişmiştir.vadi de ise geçmişten gelen böyle bir yapı varmı bilmiyorum.
ekinciler şivesinin ceniklilere benzediği daha önce duymamıştım.en azından derelilere benzediğini sanmıyorum.çünkü kaliserli arkadaşlarım vardı.ve kalisere çalışmaya gidenler vardı.onlar daha değişik bir şiveleri olduğu doğu bölgelerini andırdığını söylüyorlardı.zaten coğrafyanın daha farklı olmasından dolayı kelimlerde farklılaşıyor .taamdereden sonra yani eğribelden aşağısı farklılaşıyor.
verdiğin konuşma örneklerini inceledim..
"neydiysin" şeklinde duymadım mesela.bunları yazarken babaannemi ve onunda annesini  görmüş ve şu an da 30 yaş civarında olduğumu ve yöreninde konuşma tarzını,eski  yöresel kelimeleri iyi bildiğime  yönelik yazıyorum.Ama sanırım sahil kesiminde de bazı yerlerde farklılıklar var.bazı göreleliler aynen iç anadolu gibi konuşuyor sanırım.

dereli gıruk köylerinde

ula böün niyapiin/ nedisunn
haçan geldin?
nereye anlakliin?annaklisun
geliinmi?geliimusun
gidiinmi?gidiimusun.

yöresel kelimeler zaten aynı ...



Ben en çok bu tipik karadeniz anlayışını çözemedim.
Adama sorsan;

Karadeniz nedir?
LAZDIR ABİ
Lazca nedir?
NEYDEYSUN NAPAYSUN lazcadır işte
Karadenizliler nedir ?
LAZDIR ABE

anlayış budur.
bende bunu anlamıyorum.
Yani ben çok sahilli insan tanıyorum giresunlu hiç o konuşma tarzını asla ve asla görmedim ve görele şivesini benim dedem ve babaannemin şivsinden ayıramadım.

dediğin gibi bizde de öyle konuşurlar

BÖÜN NEYDİYSİN
DURULA YERÜNDE
SAĞA NE DEYRİM SEN ALAMİYSİN
ANDIR GALASIN
GENDÜN BİLÜRSÜN
GEDİYRUK
YABTUUMU GORMİY MİSİN

e bununda doğu ile alakası yok.napisen bögün neydisen demiyoruz :D

benim amacım tek tipleştirilen karadeniz ve dışlanan karadeniz..

artvinin barları dışlanamaz
gurukluların kültürü dışlanamaz
kelkit vadisinin kültürü dışlanamaz.
şimdi bugünki karadeniz anlayışına bakarsak karadenizli olmayan bir insanın gözünden, onun mantığına göre vadinin artvinden ordudan daha çok karadeniz olması gerekir.kemençe bizde gelenektir horonun siksarasından düzüne hepsi de vardır e bu mantık ta uymuyor bize.
o bölge sınırları içinde oynanan her oyun karadenizdir.kemençe de biizmdir tulumda.kimse söküp atamaz.nice sahil ilçelerinde kemençe yokken o vadiden birsürü kemneçeci çıkmışsa vardır bunda bir hikmet.
en azından bazı yörelerin bir dönem KEMENÇE GÜNAHTIR ÇALMAK AYIPTIR dediği anlayışla hareket etmedi vadi insanları.nice sahil ilçesinden daha müzik ruhludur.birsürü horonlarımız türkülerimiz vardır.tek tipleştirilen bir karadenizden karadenizin o vadisinin de tek tipleşmesi normaldir.
cıngıllımmış herkesin dilince.bu tespitin gerçekten doğru ama kimse bilmez eğribel ağıtlarını ösala horonlarını şehirleşmeden önce oynanan horon gaydalarını bıçak horonlarnı uzn havaları türküleri... anca birbirimizi dışlayalım.kim daha karadenizli diye.yazıklar olsun.
« Son Düzenleme: Şubat 04, 2014, 10:18:51 ÖS Gönderen: Cem58 »

Karalahana Karadeniz Forum

Ynt: Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« Yanıtla #2 : Mart 01, 2013, 09:03:20 ÖS »


Çevrimdışı fractal

  • Meraklı Lahana
  • ***
  • İleti: 159
  • http://www.karalahana.com/
Ynt: Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« Yanıtla #3 : Mart 02, 2013, 05:35:11 ÖÖ »
karadenizlilik trabzonla özdeşlemiş durumda karadenizli olmayan tarafından.bunun nedenine bakmak lazım.ve ayrıca  nette bir çok platformda karadenizliler trafındanda bu tartışmalar kendi içlerinde yaşanıyor.genel olarak şöyle bazı tarbzonlular pontus kültürünü gerçek karadeniz kültürü olarak baz alıyor.hatta bazıları hafif çekik gözlüleri burnu düzgün olanları bile ayırıyor..bunun neticesinde trabzonun beşikdüzü şalpazarı haric yani çepni ağasar kültürü haric diğer ilçeleri orjinal otantik karadeniz kültürü sayılıyor.bir bakıma ince sesli kemençe gidiyor kalınsesli kemençe geliyor.bazıları trabzon ve rizeyi katıyor bunlar daha çok şiveye bakanlar.bazıları giresunu katmıyor trabzonun taklidi olarak görüyor....

şuda var tabi iktisatta arz-talep ilşkisi gibi bir kültürün talepçileri beklentileri var.insanlar karadeniz müziği folklorü denince artvin barı yada başka birşey görmek istemiyor.horon deyince hızlı kıvrak bir sıksara,akçabat horon kurma,sallama görmek istiyor.bu beğeniliyor.ve bu kültür altındaki yerlerdende aynı şeyler bekleniyor.ozaman noluyor ekinci diyor bende karadenizliyim ama kendi horonunu bu kültürün talepcilerine beğendiremebiliyor.ben bursada karadenizli olmayanların içinde yaşadığım için vadi kültürüne karadeniz kültürüne bakış açısını tartıyorum zaten.nurettin bay adamın tipi tipik sivaslı onu dinleyenler kemal sunal müzikleri sanıyor.yada mustafa kücüğün uzun havları türküleri normal anadolu türküleri.bence vadi kültüründe bastırılmış bir karadeniz kültürü varsa bu orjinal haliyle ortaya çıkmadan tutunamaz yani genel karadeniz müzik kültürü içinde tam olarak özünsenemez.bir yarışmaya genel karadeniz halk oyunu olarak giresun yada trabzon folklor ekibi katılabilir ama vadi için aynı şeyi söyleyebilirmiyiz bilmiyorum.

vadinin yerel sanatcıları özellikle tek saz olarak kemençe kullanıp orjinal eserler vermeye çalışmalıdırlar.daha sonra orjinal halk oyunları yeniden canlandırılmalıdır.vadide kemençe; tanınan sanatcıların eserlerinde kücük aralıklarla sade olarak yer almaktadır.katip şadinin sesi güzel olmasada karadenizde kemençe olarak bir numaradır.madem vadide bende varım bu kültürde diyorsa bu tür santcılar çıkarmalıdır.bakınız katip ile yusuf cemal keskin tarzları arasında cok fark olmasına rağmen ikiside bu kültürün ustaları sayılır ve herkes ratafından dinlenir işte vadidende bu araya bir isim girerse olur.giresun tarbzon birbirlerinin kemençecileri dinler oyunlarını oynar hatta rizenin bir kısmının bile.ben dereli düğünlerinin coğuna giderim orda belli bir satten sonra tek enstrüman kemençedir.hem giresun hem trabzon parçları çalınır.bir bakıma standart horon oynanır.giresun sıksarası ile (derelide genelde titiz denir) trabzonun arasında hiç fark yok.şimdi vaidede kendi buna göre değerlendirmelidir..belkide vadi kendi kültür sınıfını yaratabilir.ve bu kültür daha beğenilir olabilir karadeniz kültürüne göre..
« Son Düzenleme: Mart 02, 2013, 05:38:01 ÖÖ Gönderen: fractal »

Çevrimdışı Cem58

  • Meraklı Lahana
  • ***
  • İleti: 160
  • http://www.karalahana.com/
Ynt: Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« Yanıtla #4 : Mart 02, 2013, 09:05:54 ÖS »
karadenizlilik trabzonla özdeşlemiş durumda karadenizli olmayan tarafından.bunun nedenine bakmak lazım.ve ayrıca  nette bir çok platformda karadenizliler trafındanda bu tartışmalar kendi içlerinde yaşanıyor.genel olarak şöyle bazı tarbzonlular pontus kültürünü gerçek karadeniz kültürü olarak baz alıyor.hatta bazıları hafif çekik gözlüleri burnu düzgün olanları bile ayırıyor..bunun neticesinde trabzonun beşikdüzü şalpazarı haric yani çepni ağasar kültürü haric diğer ilçeleri orjinal otantik karadeniz kültürü sayılıyor.bir bakıma ince sesli kemençe gidiyor kalınsesli kemençe geliyor.bazıları trabzon ve rizeyi katıyor bunlar daha çok şiveye bakanlar.bazıları giresunu katmıyor trabzonun taklidi olarak görüyor....

şuda var tabi iktisatta arz-talep ilşkisi gibi bir kültürün talepçileri beklentileri var.insanlar karadeniz müziği folklorü denince artvin barı yada başka birşey görmek istemiyor.horon deyince hızlı kıvrak bir sıksara,akçabat horon kurma,sallama görmek istiyor.bu beğeniliyor.ve bu kültür altındaki yerlerdende aynı şeyler bekleniyor.ozaman noluyor ekinci diyor bende karadenizliyim ama kendi horonunu bu kültürün talepcilerine beğendiremebiliyor.ben bursada karadenizli olmayanların içinde yaşadığım için vadi kültürüne karadeniz kültürüne bakış açısını tartıyorum zaten.nurettin bay adamın tipi tipik sivaslı onu dinleyenler kemal sunal müzikleri sanıyor.yada mustafa kücüğün uzun havları türküleri normal anadolu türküleri.bence vadi kültüründe bastırılmış bir karadeniz kültürü varsa bu orjinal haliyle ortaya çıkmadan tutunamaz yani genel karadeniz müzik kültürü içinde tam olarak özünsenemez.bir yarışmaya genel karadeniz halk oyunu olarak giresun yada trabzon folklor ekibi katılabilir ama vadi için aynı şeyi söyleyebilirmiyiz bilmiyorum.

vadinin yerel sanatcıları özellikle tek saz olarak kemençe kullanıp orjinal eserler vermeye çalışmalıdırlar.daha sonra orjinal halk oyunları yeniden canlandırılmalıdır.vadide kemençe; tanınan sanatcıların eserlerinde kücük aralıklarla sade olarak yer almaktadır.katip şadinin sesi güzel olmasada karadenizde kemençe olarak bir numaradır.madem vadide bende varım bu kültürde diyorsa bu tür santcılar çıkarmalıdır.bakınız katip ile yusuf cemal keskin tarzları arasında cok fark olmasına rağmen ikiside bu kültürün ustaları sayılır ve herkes ratafından dinlenir işte vadidende bu araya bir isim girerse olur.giresun tarbzon birbirlerinin kemençecileri dinler oyunlarını oynar hatta rizenin bir kısmının bile.ben dereli düğünlerinin coğuna giderim orda belli bir satten sonra tek enstrüman kemençedir.hem giresun hem trabzon parçları çalınır.bir bakıma standart horon oynanır.giresun sıksarası ile (derelide genelde titiz denir) trabzonun arasında hiç fark yok.şimdi vaidede kendi buna göre değerlendirmelidir..belkide vadi kendi kültür sınıfını yaratabilir.ve bu kültür daha beğenilir olabilir karadeniz kültürüne göre..

hocam doğu karadenizde çok kültür var ama bunlar nasıl kendilerini tanıtacaklar.
giresunun oynadığı sıksaranın aynısını bizde oynuyoruz, dik horonu bizde oynuyoruz, kaşrılayamayı bizde oynuyoruz.
bizimde düğünlerimizde çavuşlu diye diye den başka gaydalar pek çok gayda çalınıyor ister kemençe ile ister diğer enstrümanlarla.
kelkit vadisinin kütürünü üzerinde yoğunlaşmadan önce bu bölgenin yapısını ele almak lazım.
vilayetlikten çıkarılan bir bölgenin etrafı dağlarla çevrili ve vilayetliğin gitmesi ile başlayan göç ve kültür yozlaşmaları bunları önce dikkate alınmalıdır.
eğer geçmişte her köyden birdüzine kemençeciler çıkmışsa köy köy ilçe ilçe, kemençe tulum kaval horonları bu bölgede oynanmışsa horon bakımından pek çok karadeniz ilçesine göre bizim horonlarımız ne kadar giresuna trabzona yakınsa kültürümüzde o kadar karadenizdir.

o zaman pek çok yörenin kndini ciddi bir şekilde taanıtması lazm.
ben trabzonun doğusu ve merkez konuşulan ari ırkların konuştuğu neydeysun napaysun eyimisun tarzındakitürkçe ile karadenizin tanıtılmasna karşıyım.

neden ağasar şalpazarı giresun çepnileri '' ÇEPNİ, GIZILBAŞ, DAĞLI'' diye dışlanıyor
neden sahilli pek çok insan dereli ve yağlıdere halkına ''dağlılar, köy takımı'' deyip hor göryorlar
neden vadilileri ekinciler diıye ayırıyorlar..

o zaman kültürü her yöreyi müstakil yapmamız lazım..

artvinin ve rize lazlarının laz kültürü
hemşinlerin kültürü
dereli kültürü
kelkit vadisi kültürü
artvinin bar ve zurna kültürü
akerdon kültürü
bayburtun kaval kültürü
doğu trabzonun sallama horonları
bulancaktaki klarnet zurna kültürü
ordunun karşılamaları
gümüşhanenin bar-horon karışık oyunları

tüm bu farklılıklara baktığımızda vadi göze batmasa gerek.
torula baktığımızda zigana geçidi çevresindeki köylerde raslanan kemençeye güney torulda asla raslanmıyor ama daha batıya doğru vadide kemençe var.20 sene öncesine kadar tulumcular vardı.20 sene öncesinde trabzonda kaç tulumcu vardı ya da giresunda merak ediyorum.
benim köyümden neneminköyünden annemn köyünden birdüzine kemençeciler çıkmıştır.

nurettin bayı ben vadili saymak istemiorum.eğer bir insan gerçekten vadi kütürünü bilyorsa nurettin bay tırt geliyor.

eski düğünlerden örnek vereyim.
kemençeci 3 gün boyunca grevlendirilirdi.gelin ve damatla birlikte köy köy gezip her ziyaret blgesinde horonlar oynanırdı.
köy meydanında 3 gün zurna daha sonra kemençe daha sonra zurna, tulum ile horonlar oynanırdı
horonlarımızda yabancıdeğil size.enazından ordudan zenginiz bu konuda ya da artvinin barına göre daha karadeniziz(tipik karadeniz algılamasına göre)
sıksara düz dik alaşağı gibi horonlar yabana atılmamalıdır.
ki bizim yörenin kemençesi dahi sahilden farklı, formu da farklıdır ağacıda.
bizim yörenin kemençeleri daha iri ama kulaklıkları kafa kısmı sahil kmeçecinden tamamen farklıdır.sapı daha uzndur genellikle ince tel bam telin yerine takılarak çalınırdı.bunlar yabana atılacak şeyler değil.
burda hangi yöre daha karadeniz diye tartışmak yersiz.bu tartışmaya girersek klasik temel fadima algısı karşısına başka duruşlarda çıkıyor
artvindeki kültür farklılıkları
rizedeki farklılıklar doğu ttranzon
batı trabzon
giresun
vadi
bulancak piraziz perşembe
ordu
samsun
bayburt hepsini algılamak lazım bence..

dediğim gibi nurettin bay kültürü biraz arabeske çevirdi bence ama şunu da unutayalım bir sivaslı vadi ilçelerini bir artvinli kadar garipser.çünkü uzun hava hariç folklor giyim kuşam ve yaşam tarzı birbirinden alakasızdır.sivasın tek bir halk oyunu bile bizde asla ve asla katıyen oynanmaz ve sivaslılar bizim her zaman bbaşka bir il, bölge olarak görürler.

kısacası kısmen sana katlmakla birlikte
karadeniz kültürü tek kalıba sığdırılamaz
yani batı trabzonun dışlanması çepni diye
görele tarafının tirebolunun dereli yağlıdere ve vadi için dağlılar köy kısmı diye dalga geçmeleri hazmedilecek şyler değil.
vadinin kültürü beğenilsin ya da beğenilmesinkaradenizin en TÜRK olan parçasıdır.bu da benim görüşümdür.

Karalahana Karadeniz Forum

Ynt: Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« Yanıtla #4 : Mart 02, 2013, 09:05:54 ÖS »


Çevrimdışı Alişan Özdemir

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 9
  • http://www.karalahana.com/
    • E-Posta
Ynt: Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« Yanıtla #5 : Ocak 27, 2014, 03:48:55 ÖS »
Cem 58 Kardeşim merhaba,

Verdiğin bilgilere katılmakla birlikte Tokat'ta da özellikle Reşadiye'de horon oynanır (örneğin; Dik horan, Melet horanı vb) ve aynı şekilde horan tabiri daha yaygın kullanılır.

Hatta rahmetli babanem ''yaramazlık, gürültü patırtı yaptığımızda o ne horon gurdunuz hemi'' diyerekten söylenirdi.

bununla birlikte yörede oynanan diğer oyunların çoğu halay değil horan kategorisinde oyunlardır. 
Ama yöredeki tüm oyunlar horon dendiğinde herkesin aklına ilk gelen ve 10 zamanlı zamanlı olan horonlardan değildir. Farklı zamanlı horanlarımız vardır.




Çevrimdışı Cem58

  • Meraklı Lahana
  • ***
  • İleti: 160
  • http://www.karalahana.com/
Ynt: Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« Yanıtla #6 : Şubat 04, 2014, 10:20:03 ÖS »
Cem 58 Kardeşim merhaba,

Verdiğin bilgilere katılmakla birlikte Tokat'ta da özellikle Reşadiye'de horon oynanır (örneğin; Dik horan, Melet horanı vb) ve aynı şekilde horan tabiri daha yaygın kullanılır.

Hatta rahmetli babanem ''yaramazlık, gürültü patırtı yaptığımızda o ne horon gurdunuz hemi'' diyerekten söylenirdi.

bununla birlikte yörede oynanan diğer oyunların çoğu halay değil horan kategorisinde oyunlardır. 
Ama yöredeki tüm oyunlar horon dendiğinde herkesin aklına ilk gelen ve 10 zamanlı zamanlı olan horonlardan değildir. Farklı zamanlı horanlarımız vardır.





Bizim horonlar genelde 5-8lik ritimle oynanıyorabi evet tavr farklı
suşerine geçince horon ayak saysı sahil ile aynı oluyor alaşağıile beraber

Çevrimdışı fractal

  • Meraklı Lahana
  • ***
  • İleti: 159
  • http://www.karalahana.com/
Ynt: Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« Yanıtla #7 : Şubat 05, 2014, 03:24:52 ÖÖ »
hee.atgözlülüğündeen bakmayın bizim varoluş ve kimlik sornumuza merhemmi olun diyorsunuz.az kay bir g*tlük ver verin.ilişin

Çevrimdışı Cem58

  • Meraklı Lahana
  • ***
  • İleti: 160
  • http://www.karalahana.com/
Ynt: Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« Yanıtla #8 : Şubat 05, 2014, 09:47:15 ÖÖ »
dereliler melhem olsa kaçyazarbe :D yörü da işine

Çevrimdışı fractal

  • Meraklı Lahana
  • ***
  • İleti: 159
  • http://www.karalahana.com/
Ynt: Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« Yanıtla #9 : Şubat 05, 2014, 10:28:52 ÖÖ »
dereli değil giresun  giresun.daha vilayetiniz yok ne olduğunuz belli değil.biraz ordan biraz burdan birde gelip laf yapıyorsun.
ne kadar trajıkomik nekadar ironik.sen buna gül

Çevrimdışı Cem58

  • Meraklı Lahana
  • ***
  • İleti: 160
  • http://www.karalahana.com/
Ynt: Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« Yanıtla #10 : Şubat 05, 2014, 01:46:32 ÖS »
Allah bilir yaşın kaçtır...Kültür yarıştırması yapıyorsun.Abi yürü işine

Çevrimdışı Karadeniz52

  • Meraklı Lahana
  • ***
  • İleti: 106
  • http://www.karalahana.com/
Ynt: Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« Yanıtla #11 : Şubat 05, 2014, 03:56:50 ÖS »
Bu Giresunun ne kadar yarası varmış ama Cem aldırma sahilde kimse sevmez onları ne Trabzonlular ne Ordululur ne Rizeliler ne Samsunlular peki nedeni ne? Erkeklerinizin yapısı bile farklı bi Orduya Trabzona bak bide Giresuna ulan şehrinizi koruyamıyosunuz ne kültürü? Yakında Kürt nüfusu Çingene nufusu Çepni nüfusunu bastırcak ki bastırdı zaten Giresunda eskisi gibi çepni filan kalmadı Göreleye Eynesile kaydı Topal Osman mezarının başında her gün fuhuş dönüyo hani saygı hani Giresun uşakları? Bunlardan haberin varmı şarap içip mezara bırakanalardan? Daha değerlerinize sahip çıkamayıp kültürü tanıtcakmış sizi bağlasınlar Trabzonluların dediği gibi İç anadoluya Vadiyide Karadenize biz bize yeteriz Dereliye gerek yok :) Bizler aynı derenin baluklarıyız Samsun Ordu Vadi Görele Trabzon Rize yaşa :)) Dereliyi bağla Erzuruma zaten oralıymışın sen karadenizi karıştıramazsın Erzurumli :))

Çevrimdışı Karadeniz52

  • Meraklı Lahana
  • ***
  • İleti: 106
  • http://www.karalahana.com/
Ynt: Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« Yanıtla #12 : Şubat 05, 2014, 03:59:34 ÖS »
dereli değil giresun  giresun.daha vilayetiniz yok ne olduğunuz belli değil.biraz ordan biraz burdan birde gelip laf yapıyorsun.
ne kadar trajıkomik nekadar ironik.sen buna gül


Burda BİLGİSİZCE konuşmalarınla bütün Giresunu Rezil ediyosun haberin yok ki Giresunlu bile değil Erzurumlu Karadeniz özentisisin Erzurum Dadaşları ne oyniyi Suşehrili :)) ? Bende diyorum Ordu Giresun ağzı aynı olmasına rağmen bu adam niye farklılıklar buluyo Erzurumlu bu yüzden taşlar şimdi oturuyo :)) Erzurumlu Karadenizi karıştırcak git yürü işen hayde :)

Çevrimdışı fractal

  • Meraklı Lahana
  • ***
  • İleti: 159
  • http://www.karalahana.com/
Ynt: Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« Yanıtla #13 : Şubat 05, 2014, 04:18:28 ÖS »
ne kadar mantıksız irdeliyorsun konuyu.saymayı biliyormusun 12 yy diyorum.ulan soyunuz sopunuz bellimi.ilk önce onu söyleyin.erzuruma horasandan gemişiz onu niye kullanmıyorsun.hadi horasanı kullandın orayada orta asyadan gelmişiz onu neden kullanmıyorsun.seyisoğulları köklü bir sülaledir.araştır ve öğren.
netten bir bak seyisoğulları kimdir nedeğildir.sonra gel konuşalım.
neticede dereli keşap akçaabat kaleönü köyüne dağılmış.

sen kimsin bir söyle bakalım?nufus müdürlüğüne bir git bak kale alıp kayıt altına geçmişmi..
« Son Düzenleme: Şubat 05, 2014, 04:20:51 ÖS Gönderen: fractal »

Çevrimdışı Karadeniz52

  • Meraklı Lahana
  • ***
  • İleti: 106
  • http://www.karalahana.com/
Ynt: Karadenizlilik ve Atgözlüğünden bakmak dünyaya
« Yanıtla #14 : Şubat 05, 2014, 04:28:18 ÖS »
Kendin dediğin gibi Balıkesir antep çepnileriyle Karadeniz çepnileri birmi Erzurumdakilerde bir değil ben kendimi biliyorum yorma kafanı ztn Karadenizdeki çepniler ilk Kürtüne gelmişlerdir(Erzuruma değil) :) Ordan batıya dönenler Ordu Giresuna doğuya dönenlerde Trabzona sen çepni bile değilsin belki Horosanın bi tarafıda kürttü büyük ihtimalle ordan Erzuruma göçmüssün Karadenizi karıştırmaya uğraşıyosun :) Ben Çepniyim Türk oğlu Türküm Mesudiyenin Gürgentepenin çepniler için önemini bilirmisin? Millet kürtünden Karadenize dağılır yani sahile vs sende Erzurumdan taşlar şimdi oturdu :)